ההחלטה לרכוש דירה היא מההחלטות כבדות המשקל והחשובות בחיים, לרוב נעשית כאשר המשפחה וצרכיה גדלים ופעם נוספת לטובת שיפור איכות ורמת החיים, כמו-גם לשם השקעה מניבה ויציבה.

לרוב, לטובת מימון רכישת הדירה נדרשים כל חסכונותיו של זוג בתוספת משכנתא והתחייבויות כלכליות ארוכות שנים, אך הוכח מעבר לכל ספק כי ההשקעה בדירה חדשה היא ההשקעה הכדאית והבטוחה ביותר מבין החלופות האפשריות. ונזכור כמובן את הביטחון האישי, תחושת הסיפוק והביטחון הכלכלי שרכישה דירה מביאה עימה.

למרות מנגנונים משפטיים ורגולטורים רבים, עדיין אנו נחשפים מעט לעט לסיפורים מעציבים וקשים, על רוכשים אשר נפלו קורבן למעשי תרמית, רישומי בעלות כפולים, חברות שקרסו, ליקויי בניה קשים בנכסים שנמסרו, מרפסות נופלות ושאר צרות מצרות שונות. בחלילה מצב מסוג זה, נשאר בעצם הרוכש עירום ועריה, לבדו במערכה משפטים יקרה ארוכה מפותלת מאוד, מול סוללות עורכי-דין עם סיכויים קלושים מאוד לזכות בכספו חזרה או בזכאות לנכס חליפי ברמת זהה.

כאן נכנס השיקול הכל-כך חשוב בבחירת היזם/קבלן ממנו אתם רוכשים את דירתכם. להל”ן מספר דגשים, אשר יעזרו לכל רוכש לדעת שרוכש בביטחון את דירתו:

  1. הניסיון: רצוי לרכוש דירה מחברה/קבלן/יזם מנוסה, שמאחוריו ניסיון במסירות דירות לדיירים, כזה בנה מספר פרויקטים וניתן באופן ברור לעקוב אחר ניסיונו ולהגיע פיזית לכתובות הבניינים/הפרויקטים שמסר.
  2. לשאול את השכנים: אחריות, תיקון ליקויים, עמידה בזמנים ובהתחייבויות חוזיות חשובות לעין שיעור בתהליך הרכישה, אין טוב מלמצוא דייר או שניים אשר רכשו דירתם מהחברה/היזם/הקבלן ולשאול באשר ליחס, לזמנים ולעמידה בהתחייבויות.
  3. יציבות כלכלית: ישנן מספר חברות מידע בשוק אשר מעניקות דירוג כלכלי באשר לאיתנותה ויציבותה של חברה, כדאי וחשוב מאוד לבדוק את איתנותה הכלכלית של החברה/היזם/הקבלן ולוודא שבאמצעיה להשלים כלכלית את ההתחייבויות החוזיות שלה בפרויקטים בביצוע ובפרויקטים עתידיים. לא להתבייש ולשאול, באם התשובות אינן נהירות. יש לזכור, שאם חברה/יזם/קבלן שדרישת כלל התשלום מראש, מהווים נורת אזהרה אדומה ובוהקת, אין לשלם מאום מלבד מה שמופיע בחוזה ועל-פי קצב התקדמות הבנייה.
  4. ליווי משפטי: חשיבותו עצומה וליווי משפטי טוב ומקצועי הוא ערובה לשינה טובה ורכישה בטוחה. עורך-דין ידע להגן על הקונה המיוצג על ידו, ידע להסתכל על החוזה שמיציע המוכר ולהפשיט אותו מ”עיזים” אשר עלולים לפגוע בתקבול המגיע לרוכש. יש לוודא לקבל בטוחה על-פי חוק מכר דירות, הבטוחה המומלצת הינה הערת אזהרה ותשלום על-פי התקדמות הבניה. במקרה שקבלן אינו זקוק לאשראי מהבנקים והקרקע נקייה משעבודים, מידית ניתנת הערת אזהרה לטובת הרוכשים, במעמד החתימה על חוזה המכר. הבטוחה השנייה הינה ערבות בנקאית מהבנק המלווה כאשר נרשם שיעבוד על הדירה לטובת הבנק המלווה לטובת קבלת הלוואה/משכנתא.
  5. יש ירון עצום בלקנות דירה מיזם שהוא גם הקבלן המבצע, גם השליטה בכל שלבי ומהלכי הפרויקט מתבצעת תחת גג אחד, ישנה יעילות גבוה יותר כאשר גוף אחד יודע ושולט בכלל המהלכים, לדייר ישנה כתובת אחת בה הוא יכול לברר ולדעת מיד ראשונה כל פרט, ניתן לבצע שינויים בדירה וכל רצון ומשאלה במקום אחד בו ניתן לדעת מראש את המחיר התנאים והאיכויות.
  6. שירות ואדיבות: אנו חיים בעולם בו שירות הוא שם המשחק. אנו רגילים לקבל ולדרוש שירות טוב ואדיב, עמידה בהבטחות וזמנים, אדיבות, סבלנו ומקצוענות מצד המציעים ואין רע בכך. חברה אשר מציגה שנות ניסיון עשיר ומאות משפחות אשר חוזרות ורוכשות במשך עשורים באותה החברה כנראה ומעניקה שירות לו אנו מצפים ומכזו בטוח וכדאי לרכוש.

לסיכום: עם מעט בדיקות רקע, מספר שאלות נכונות, ליווי משפטי מקצועי וסיור כתובות קצר ניתן לרכוש בביטחון וברוגע את דירתכם החדשה, זכרו כי החוויה המנה, מרגשת ומעצימה, של שנותר לנו לאחל הוא, תתחדשו.